eng/ita
for string(less) trio, percussions & electronics
Commissioned by: Festival Milano Musica/Mrs. Mariuccia Rognoni
Electronics by Cirm, Nice (musical assistant: Camille Giuglaris)
First performance: Festival Milano Musica, 15.11.2014, RepertorioZero,
beforeZero concert, coproduced by Fondazione Cariplo, Ernst von Siemens Musikstiftung
Publisher: Edizioni Suvini Zerboni
video
Krummholz, second movement
live recording
Festival Milano Musica, 15.11.2014
RepertorioZero
essay on Krummholz
essay on “Krummholz”
Quaderni del Conservatorio di Milano, n. 1/2017
Fare strumento, composizione, invenzione e nuova liuteria
Edizioni ETS, Pisa, 2018
Press review
Un grande merito di Milano musica | Notizie Radicali
Performance notes
I. denso, quasi frenetico
II. rarefatto, delicato
Duration: 10’30”
4 players:
– violin & prepared violin
– viola & prepared violin
– cello & prepared violin
– percussions: prepared violin, plastic-coated carton, suspended aluminium foil, bass drum (tuned: D), 6 crotales (in ascending order: G-C#-E-G-G#-A#)
Mac computer + ProTools session with audiofiles (click track and electronics track)
Prepared violins, gloves with sewing thimbles, plastic-coated carton, cd-rom with ProTools session and audiofiles (click track and electronics track) are provided with musical parts.
The members of the string trio wear a thin, elastic glove on their left hand; 4 sewing thimbles are glued (or firmly fixed) to the glove, on fingers 1-2-3-4, excluding the thumb.
The percussionist wears a thin, elastic glove on his/her right hand, with thimbles glued (or firmly fixed) to all 5 fingers.
Technical rider
The 3 string trio instruments should be amplified with, close-miking (e.g. DPA d:screet™ 4061), one for each instrument.
The other instruments (prepared violin without strings, percussions) should be amplified with ordinary microphones.
Technical equipment:
– 2 loudspeakers. The loudspeakers must be placed at the sides of the ensemble
– 1 mixer with at least 8 channels
– 3 microphones, close-miking (e.g. DPA d:screet™ 4061), one for each string instrument
– 4 microphones, one for each player (for prepared violins and percussions)
– Macintosh computer + sound card
– 4 headphones for the click track, one for each player
The sound of the electronic track must be completely mixed with the sound of the amplified acoustic instruments.
Programme notes
“Krummholz è l’albero che, esposto a condizioni climatiche estreme, cresce deforme, essiccato, al livello delle radici. E’ una forma di vita che trova un proprio equilibrio in circostanze speciali, tali da mostrarne un aspetto imbizzarrito, inusuale, eppure vitalissimo, capace di resistere al contesto. L’uso degli archi spogliati delle corde, suonati con ditali da cucito, resi inarmonici dalla tecnica e dalla scordatura, trasforma ogni singolo strumento in un Krummholz, modificandone suono, identità, destino.
Krummholz e’ il risultato di molti mesi di ricerca e lavoro sugli strumenti; i materiali con i quali preparare gli strumenti ad arco, la tecnica per eseguirli, i suoni prodotti da controllare uno ad uno, la relativa notazione, hanno occupato il tempo di composizione del brano, e il rimodellamento degli archi mi ha inevitabilmente condotto ad eseguire tutte le parti del brano per verificarne il suono, il dettaglio singolo e d’insieme. E’ questa una conseguenza della ricerca sulla nuova liuteria: un percorso circolare che nella prima fase va dall’immaginario agli strumenti, per verificare la bonta’ delle idee e scoprire come reagiscono gli strumenti stessi, e nella seconda fase torna all’immaginario, alla partitura, per stabilizzare definitivamente i gesti, il suono e la forma.”